Huishoudelijk regelement
Van de Uitvaartvereniging St. Barbara
te Wervershoof
Verder te noemen de uitvaartvereniging
Artikel 1.
De jaarlijkse bijdrage van de leden wordt op voorstel van het bestuur vastgesteld door de
algemene leden vergadering. In geval van betalingsonmacht kan het bestuur anders
beslissen.
Artikel 2.
De betaling van de bijdrage vindt plaats op basis van een door het bestuur vast te stellen
systeem.
De contributie wordt op grond van de leeftijd berekend. 18 jarigen die in oktober, november
of december geboren zijn betalen in dat jaar nog geen contributie.
Artikel 3.
Personen die lid zijn van onze vereniging betalen vanaf 18 jaar contributie. Kinderen zijn
gratis lid, mits zij zijn ingeschreven, als wanneer tenminste een ouder lid van de vereniging
is. Wordt men op latere leeftijd lid van de vereniging dan dient men zich in te kopen De
inkoopsom is afhankelijk van de leeftijd. Zie hiervoor de rekenvoorbeelden op de website
van de uitvaartvereniging.
Artikel 4.
Elk jaar wordt in de Algemene Ledenvergadering het servicepakket voor dat jaar vastgesteld.
In dit servicepakket staat aangegeven welke diensten door de vereniging voor leden (bijna)
kosteloos geleverd worden.
Artikel 5.
Ter nastreving van het in de statuten omschreven doel wordt bij overlijden van leden door
de vereniging desgewenst en in overleg met de nabestaanden onder meer het navolgende
geregeld:
a) Het verzorgen van de uitvaart
b) Het verzorgen en kisten van de overledene
c) Het digitaal doen van aangifte van overlijden bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand
d) Het een of meerdere keren overbrengen van de overledene van het sterfhuis naar aula
en het overbrengen van aula of andere plaats waarvandaan de uitvaart plaatsvindt naar
begraafplaats of crematorium.
e) Het regelen van het graf delven en bemiddelen van eventuele grafrechten
f) Het bestellen van een grafkist
g) Het beschikbaar stellen van personeel
h) Het beschikbaar stellen van door het bestuur goedgekeurd geacht materiaal
i) Het begeleiden van de condoleantie.
j) Het verlenen van korting op de uitvaartkosten en diensten zoals in het servicepakket
wordt omschreven. Dit service pakket wordt ieder jaar in de Algemene Ledenvergadering
vastgesteld
k) De hierboven vermelde verzorging geldt eveneens voor levenloos geborenen.
l) Het bestuur is bevoegd wijzigingen in de in dit artikel genoemde voorzieningen aan te
brengen.
m) De leden kunnen kiezen tussen een begrafenis of een crematieverzorging.
Artikel 6.
De vereniging hanteert de navolgende regels voor vergoedingen.
a) Wanneer de vereniging de uitvaart niet verzorgt worden er geen kosten vergoed.
b) Wanneer leden te ver buiten het werkgebied van de vereniging zijn verhuist en de
vereniging kan daar de uitvaart niet verzorgen, dan wordt op verzoek max € 500,=
uitgekeerd.
Dit verzoek moet in principe wel voor het overlijden bij het bestuur worden ingediend.
c) Het uitvoeren van een uitvaart van een overleden lid, niet woonachtig in het werkgebied
van de vereniging, kan door de vereniging eventueel worden verzorgd, zulks ter
beoordeling van het bestuur en met instemming van de uitvaartleider en tegen betaling
van eventueel extra te maken kosten.
d) Niet leden kunnen gebruik maken van de diensten van de vereniging, tegen geldende
verenigingstarieven, maar hebben geen recht op de verenigingskorting. Ook zullen er
dan verenigingskosten worden berekend.
Artikel 7.
De voorzitter leidt de vergadering van het bestuur en de Algemene Ledenvergadering.
a) De voorzitter tekent met de secretaris de officiële stukken. Bij ontstentenis van één van
hen worden zij respectievelijk vervangen door de vicevoorzitter en de penningmeester
en bij hun ontstentenis door een door het bestuur uitdrukkelijk aangewezen bestuurslid.
b) De secretaris is belast met het opmaken van de notulen van de Bestuursvergadering en
de Algemene Ledenvergadering en het voeren van correspondentie namens de
vereniging. Hij houdt afschriften van uitgaande stukken en bewaart ingekomen stukken
en zorgt voor een goede archivering. Tevens verzorgt hij de tijdige oproeping voor
Bestuurs- en Algemene Vergaderingen onder vermelding van de agenda.
c) De penningmeester is belast met het beheer van de geldmiddelen en draagt zorg voor de
betaling van facturen en overige kosten. Tevens maakt hij de debiteurenfacturen en
zorgt voor inning daarvan. De ledenadministrateur verzorgt de ledenadministratie en
heeft ook het beheer over de geldmiddelen en draagt zorg voor de inning van de
ledenbijdragen en eventuele andere bijdragen.
Bij hun ontstentenis worden zij vervangen door de secretaris.
d) Het bestuur laat elk jaar een financieel jaarverslag opstellen en legt dit voor goedkeuring
in de Algemene Ledenvergadering aan de leden voor.
e) Bestuursleden kunnen een door de Algemene Vergadering te bepalen vergoeding
worden toegekend voor hun diensten, alsmede worden hen noodzakelijke reis- en
verblijfkosten vergoed.
f) Het bestuur draagt er zorg voor dat alle roerende- en onroerende zaken van de
vereniging tegen brand en andere gevaren zijn verzekerd.
g) Het bestuur zal handelen conform de WBTR en zich jaarlijks uitspreken over het
nakomen van de afspraken zoals vastgelegd in het handboek WBTR versie 25 april 2022.
h) De vereniging is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens conform de
eisen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ze heeft daarvoor een privacy verklaring
opgesteld welke op de website van de vereniging is geplaatst. De secretaris van de
vereniging vervult ook de functie: Functionaris Gegevensbescherming van de vereniging.
Artikel 8.
Voor het bestuur of de vereniging bestemde stukken moeten door de leden bij de secretaris
worden ingediend of aan hem worden toegezonden. De leden zijn voorst verplicht
adreswijzigingen en wijzigingen in de gezinssamenstelling aan de ledenadministratie door
te geven.
Van een overlijden moet door de nabestaanden aan de aangewezen uitvaartleider(s) kennis
worden gegeven en indien deze uitvaartleider niet is benoemd aan de ledenadministratie.
Artikel 9.
Het in artikel 10 lid 1 van de statuten bedoeld personeel dient zich naar de voorschriften van
het bestuur te gedragen dat daarvoor een instructie dient op te stellen
Artikel 10.
In bijzondere gevallen, waarin dit reglement niet rechtsreeks voorziet beslist het bestuur.
Artikel 11.
Dit reglement treedt in werking op de dag volgend op die waarop het door de Algemene
Vergadering is vastgesteld.
Aldus vastgesteld in de Algemene Vergadering van 5 juni 2024
De voorzitter:                     De secretaris:
J.N.M. Oudeman               A.M.M. Schoorl - Slaman